Kejsarstaden hue

Nu va vi i hue då. Nattbussen gick vra, tog 14h istället för 12, men tiden gick fort då jag sov fram o tillbaka större delen av vägen :-)

Bilden längst ned är en pannkaka. Inte sån jag åt i hanoi (där rullade man allt i rispapper och doppade i fisksås) utan helt enkelt en friteradpannkaka. Med fyllning. Helt ok men ack så billigt!

Nattbuss

Sitter på nattbussen mot hue, det fulaste jag varit med om hahahahha

Hahaha sängarna ser typ ut som farkoster, så sjukt fula. Lådbilar. Aahh well well

Hoppas 12h resan går bra, ska läsa och äta. Sen sova. Oppoaaaasaa
(Wifi på bussen, fint ska det va)

Ome direction

Glömde berätta!!! I kuta bodde vi ju grannar med några danskar som vi hängde med. Och en av de kollarna var så jäla lik niall i one direction!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det här är tyvärr en av de få bilderna jag har och det är inte ett dugg likt. Men de var så jävla lika pch han blev typ irriterad för att folk sa det till honom hela tiden haha

Rummet

Här är vårt rum i hanoi

Lyx jämfört med många av våra andra boenden, och ändå kostar det typ hälften så lite.

En härlig sak med gamla stan i hanoi är att alla gator har en specialite på vad som säljs (typ en gata med glasögon, en med leksaker, en med kistor (japp riktiga kistor)) och den vi bor på har någon specialite på metallprylar. Så varje morgon runt 6 kanske sätter de ugång och sågar och svetsar i metall. Ett sådant underbart ljud!!!

Där ser ni typ några metalllådor. Så fina ❤️❤️

Vietnam intryck

Jaha. Två dagar i hanoi. Intryck so far? Jag hade innan läst att vietnameser kunde vara otrevliga, näst intill aggressiva mot turister. Om detta är fallet så är hanoi ett undantag. Alla vill hjälpa även om de inte förstår ett ord engelska. När man äter deras mat fel visar de hur man ska göra. Inga gamla gubbar som ropar sexy eller är allmänt obehaglig. Endast unga boys som glor, men det kan man ju inte bli sur för. Säkert första gången de sett så schyssta brudar. Sen verkar tatueribgar vara ovanligt här, för till ugglan bernard på låret dras många blickar. Men det är lugnt, han gillar uppmärksamheten :-)

Annars då? Billig? Jotack. Hörde att hanoi skulle vara dyrare än övriga delar av landet, och i såna fall åker jag gärba till övriga delar. "Pannkakan" idag gick loss på 6 kronor. En öl till det 5 kronor. En lunch (burgare, pommes frite och läsk) 11 kronor, en baugette 1.5 kronor, en bussresa ca 1.5 kronor och en dyrare maträtt på fin resturang ca 30 kronor.
Soft jö.

Imorgon ska vi se ho chi minh maisoleumet och förhoppningsvis äta viatnenesisk soppa om de förstår oss på något matstånd :-)

Tjingeling

Chillar med min homie på bussen

Hanoi

Alla locals här i hanoi äter vid minibord och ministolar som knappt täcker rumpan (dessa stolar är stora i jämförelse), ser lite kult ut. Som att de leker tekalas med sina barn fast barnen inte är där. Så vi beståmde oss för att testa. Vi kunde inte göra oss förstådda men fick in något som kallades pannkaka med fisksås. Vi åt det helt fel så hon som jobbade dår kom fram och visade. Det var något friterat, sallad, groddar och fläsk. Sen fick man som ett genomskinligt papper man rullade in maten i, doppade i såsen och åt. Pappret skulle man alltså äta, inte lätt att fatta.

Ska läsa nu o sen sova. Herrå

Klockan är nio på morgonen i hanoi och vi sitter på rummet eftersom det spöregnar, åskar och blixtrar något förjävligt :-)))))) har en regnponcho, men väntar på att det ska lägga sig lite. Sen blir det promenera kring ho kiem sjön, ett tempel, lunch och sen buss till museum of technology. Ehm, inga här kan engelska så bussen kan bli en utmaning, men hon i receptionen skrev en lapp till busschauffören om vart vi ska så han kan säga till :-) schyrre

Skönare väder igår ass

Flygplatshäng

Klockan fyra imorse fick vi checka in väskorna och gå igenom kontrollen :D vi hittade några ok fotöljer att leta efter john blund i. Problemet var bara att det satt högtalare i fotöljerna där ljudet från tvn var.. Hmmmm... Jag lyckades tillslut somna (ca 3 timmar), linnea har hittills fått några tiominuters sönn här i var denna natt.  Soft. Nu är det bara tre timmar kvar tills flyget går (klockan tio)

Tjing på er

Bild på sängen :)

Konst

Riktigt vacker nyckelknippegrunka jag införskaffat mig

Nyckelring heter det ja.

Farväl kuta

Stållet vi bort på är så underbart. De lät oss låna ett rum nu på eftermiddagen så vi kunde duscha av oss innan resan. Har åven sagt hejdå till de danska killarna vi ungåtts med här (våra grannar) och surfinstruktören michael... Så sorgligt, de är så söta allihopa och var typ ledsna över att vi skulle åka. Who can blame them, vi år antagligen de skönaste de någonsin träffat.....
Livade allafall michael att lägga upp vilder på facebook så han kan se dem. Och han ville att jag skulle lägga upp fler seriösa bilder på mig, de jag har nu är tydligen fula..

Heydåå kuta, trashigt men ändå så underbart <33333

Ledsen

Falsksprit

Hejsan kära släktingar. Hörde att det gått en dokumentär på ettan angående en pojke som dog i indonesien av falsksprit. Bara så ni ska känna er trygga ville jag berätta att vi hört om senna pojken sen innan resan. Resultatet? Vi dricker endast öl/cider på flaska som vi öppnar själva. Ingen sprit, inte ens kända märken då vi hört att de fixar o trixar även med den.

Med vänlig hälsning, ansvarsfulla fliss

Hallå

Halloj i stugan. Ligger i sängen och försöker att inte prärievarga. Måste verkligen gå på toa, men det är en kackerlacka på golvet så vågar inte röra mig från sängen.

Fåret sover.

Ser väldigt fridfull ut. I drömmarnas värld är hon väl omedveten om den best som kryper på vårt golv. Funderar på att väcka henne, inte ok att hon ska chilla när jag ligger här o håller på att skita på mig.

Hemlämgtan

Jag älskar att resa. Jag älskar att göra saker. Jag älskar att se saker. Jag älskar att lära mig saker. Jag skulle kunna resa resten av mitt liv, jobba ihop pengar från plats till plats. Det enda problemet är att jag saknar alla därhemma. Just nu har jag jättehemlängtan. Jag saknar till och med mitt äckliga lilla kvava rum. Jag saknar rindö, till och med gabbe. Jag saknar att umgås med mina vänner. Jag saknar mamma, pappa, mormor, morfar, farmor, mickan, alexander, karing, tommy, jessica.

Det bästa med att resa är att man ofta inser hur bra man har det. Man lär sig mycket om andra kulturer och blir mer tacksam för vad man själv har. Inte för att det måste vara något fel på andra kulturer, men DET ÄR INTE lika välutvecklat här som hemma. Hemma tjaffsar vi om ordet hen och här får tjejer inte ens spela fotboll. Bara för att det är så kulturen ser ut. Det finns liksom inte någon tanke på det ens.

Det bästa med att bo i sverige måste nästan vara tryggheten. Att kunna gå på gatan utan att varenda gubbe förslker ta tag i dig, busvisslar och ropar sexy. Jag röt till för någon dag sen. De har ingen rätt att kalla mig det. Men slutar en kommer det alltid tusen fler. Man känner sig som ett objekt, och det enda man kan göra är att bita ihop och ignorera. Man VÅGAR INTE säga till. Ush och fy

Ser fram emot vietnam nu. Har legat på en strand i tre dagar, och även om det är apkul att surfa så vill jag se mer kultur nu, vilket år det enda vi kommer göra i vietnam.
Rörigt inlägg.

Når jag kommer hem vill jag äta sill och potatis. Och knäckebröd. Massa knäckebröd. Och ostbricka. Och kräftor. OCH lax och matvete.
Mumma

Surffliss

Jaha. Så var surffliss i faten igen. Körde på hårt då vattnet var strömt och nu har hag brännsår från brädan i habdflatorna. TUNGT!!!!!!!

När vi ligge rpå stranden här i kuta kommer det fram skitmånga och vill ta kort med oss (ibland "smygfotar" de endast). Vi hängde lite med vår gamla surfinstruktör på stranden idag och frågade honom om det. Han sa att det är typ skolbarn från java (en del av indonesien) som åker till bali för att det är så annan kultur här. I java är det typ mycket muslimer så när de går här förubdras de över alla som ligger på standen och solar. I BIKINI!!!!!! Vi är typ exotiska. Så de fotar oss och jämför sen sina bildsamlingar med varandra och visar upp bilderna för familjerna hemma i java. Hmm. Aja.  Har man inte råd med tv så har man inte.

En sak som påminde oss om vilken jävla tur vi har i livet och stt vi bor i sverige var når vår surfinstruktör berättade att han skulle hälsa på sin fanilj om en vecka. De bor i java vilket är två timmar bort med inrikesflyg (1h egebtligen, men det år en timmes tidsskillnad). Han skulle bara vara borta i fyra dagar men de var första gången på SEX ÅR som han träffar dem. Annars jobbar han måndag-måndag 9-17. Och jag gissar på att det inte alltid är så bra betalt... Regbar det tjänar de ju typ 0 kronor på en dag. Och att hyra en bräda kostar ca 50 000 rupia (kanske 29 kronor typ) men en flygbiljett kostar väl ca 1000 000 rupia. Och då får man tånka på att hela stranden är full med surfinsteuktörer så det måste vara svårt att få kunder.
Men han är så söt!! Har honom på facebook nu och han har en katt som profilbild= jag gillar honom!!

Aja. Var bara det jag ville säga. Heyrå

Rummeeet

Här är vårt rum i kuta. Vi bor typ 3 min från huvdugatan och 100 meter från stranden.

Linnea känner sig hemma på badrummet :-)

Yototitititit

Back in kuta igen på bali. Vi bor på ett bed and breakfast ich de som jobbar här är så söta. Man får fruksot serverat på rummet och te når man vill!!!

Idag har vi surfat. Är helt slut nu. Det car jättestora vågor och strömt så i början rulllade linnea bara runt vid strandkanten. Det gick inte att ta sig någonstans!!! Så vi fick vänta några timmar o sen va de va o köra!!

Nu ska jag sova för imorgon blir det till att gå upp tidigt och surfa igen, tihi

Påskafton i seminyak

Jaha, så igår vare dags att fira påsk för mig och linnea vilket betyder: GOD MAT!!!!!!!!!!!!! Vi gick till en rätt fin resturang (jävligt fin om man jämför med matstånden där vi brukar äta) här i seminyak och åt tre rätters. Vi började med bruschetta, olivröra och tomatgucka.  Sen åt jag en australiens biff som var så mör att den föll i bitar. Perfekt röd, nästan rå. ÅÅÅÅHHHH VILL HA DEN IGEN!!!! Avslutade med jordgubbsglass, som även den var mumma!!!!!! Lägger in bilder på maten här, väldigt dåliga bilder men ni får helt enkelt använda fantasin.

Här är vi på resturangen :-)

Sen skulle vi gå vidare ut, pch möta upp lite people. Vilket inte gick bra då vi inte hittade något wifi = kunde inte få tag i dem. Men vi hade kult ändå! Fattar inte rintigt seminyak, barerna och resturangerna är så utspridda.

Saknar små öar lite grann. Alla taxibilar här är dumma i huvudet. Varje gång de ser en turist tutar de hela vägen tills de kört förbi för att man inte ska missa att en taxibil kommer.  Jävligt jobbigt med tanke på att varannan bil är en taxijävel. På småöarna finns ingen jävla trafik, även om hästarna med vagn kan bli irriterande med deras tutor.

Jag och linnea mår som vanligt bajs i magen= ligger vid poolen. Vi bor ca 2km  från stranden här så vi vågar inte gå dit ifall vi skulle behöva uppsöka en toalett :-)

Seminyak

Chillar för tillfället bara vid poolen. Orkade inte gå till stranden för att sen gå tillbaka o göra sig i ordning, och sen till stranden igen för påskfirande och mumma middag.

Hade tänkt hoppa bungyjump här på bali. Så visar det sig att det är stångt?!?!?! Har sett fram enot detta u flera jävla veckor. Och vietnam har inte ens mcdonalds, så bungyjump där kan man nog glömma. Mitt hopp ligger hos siem reap kambodja.

Är nu framme i seminyak (fortfarande bali), bara linnea och jag!
Vi träffade en asskön engelsk familj på gili t som vi hamnade i samma minibuss som. Engelska killen tog vår facebook så vi ska mötas upp någon kväll och gå ut var planen :D superkult!!!!!!

Nya rummet :-)
Vi har även pool här, men stranden är skiiit fin så känns som att vi mest kommer hänga där. Staden år också mysig, jättemycket roliga småbutiker!

Igår

Igår snorklade vi och jag såg tre havssköldpaddor :D har dock inga bilder eftersom min kamera som tål vatten is gone. Love love.

Nu ska jag och linnea vidare mot seminyak för att resa vidare på egen hand under en period innan vi alla möts upp i kambodja igen.

Bajs

Ja rubriken förklarar väldigt bra vad detta inlägg kommer handla om. Har diarree. Brutalt. När det kommer så kommer det, så bara hålla sig i närheten av en toalett. Mmm. Mumma. Har ingen aning om vad det kan kommit ifrån???
Det bästa med allt är att man delar toalett med alla andra på hostelet så det kan hända att folk står utanför och väntar. Då känner man ingen stress alls. Dessutom är det hål i väggen så om någon står utanför hör den lika bra vad som händer som om den hade befunnit sig under min rövis.

Love life.

Gili t

Gili t är så fiiint!!! Vi hyrde cyklar och cyklade runt ön idag, tog kanske 40 min, men vi stannade och badade på några ställen. Bland annat stranden ovan. Vi valde att boka 3 mer nätter här för att det är sooooft azz.

Ikväll ska vi äta middag på matmarknaden som vanligt. Det är lite mysigt, bara massa matstånd och långbord. Sen är det full moon party ikväll, så man måste ju typ spana in det. Dock äre inte så mycket folk här eftersom det är lågsäsong. Thailand har ju typ folk året runt, men här märks det verkligen av. Flera hotell verkar ttp stängda fram tills säsongen börjar igen

Boende gili trawangan

Sovsalen på gili trawangan, tio bäddar. Finns inga eluttag att ladda telefonen i men däremot får man ett eget skåp :-)

Där nere sover jag, säng nummer 2 :-)

Fint vatten här.

Sovsalen med tio bäddar. Finns inga eluttag att ladda mobilen i, men däremot får man ett eget skåp! :-)

Där nere sover jag, säng nummer två :-)

Högskola

Fattar typ inte ens vad jag sökt. Men de är nog bra.

Indonesien

Indonesien är så nice!! Det är så fint och grönt här, och ALLA är trevliga!!!! Sån skillnad från thailand, där svarade folk knappt när man pratade med dem och ibland låtsades de inte förstå vad vi sa. De var typ trötta på turister. Här är folk snarare intresserade av turister, och förstår hur mycket de kan tjäna på turismen!!! Jag rekomenderar verkligen alla att åka till indonesien, så fint! Man måste åka ut på landet, INTE bara vara på turistområdena.

Jag och linnea cyklade runt med en guide idag. Vi började högst upp på en vulkan och cyklade nerför! Genom massa små byar och risfält. ALLA vibkade och sa hej. När vi stannade vid ett risfält för att ta kort så log mannen som jobbade där så linnea kunde ta en fin bild på honom :-) sen fick vi lära oss att så gott som alla familjer här har ett eget risfält så de sår sitt eget ris. Ibland måste de köpa ris av andra, men det år mycket ovanlig att de exporterar ris till andra länder, åtminstone från bali.

Dessutom har vi druckit bajskaffe :-) det är världens dyraste kaffe. Luwak är ett djur som lever här och som bara äter de finaste kaffebönerna. Så det man gör är att leta upp deras bajs och de hela kaffebönorna som djure bajsar ut. Det sker någon process i djurens mage som ger de en annan smak. Sen rostar man bönorna, maler de och vips så har man kaffe! En kopp sådan kaffe kostar ca 500 kronor på ett kafe i europa.

Bild på djuret:

Efter cykelturen åt vi en indonesisk lunch med vår cykelguide. Han hette mun och var 23 år gammal. Vi berättade lite om våra egna länder, så vi lärde oss massa! Bl.a
- det är väldigt vanligt med tuppfäktning. Det står burar med tuppar längst hela vägarna för att tupparna ska bli vana vid människor. Sen låter man tupparna slåss mot varandra, det är som ett slags offer till gudarna. Om någon tupp överlever räknas den som vinnaren. Den slaktar man och äter upp eftersom den typ innebär "ära".
Udda.
- alla sängar har huvudkudden mot öst/norr för att det är där solen går upp. Det är fint, som början på livet. Medan fötterna är mot söder/väst eftersom det är lite fult. Livet tar slut där
- de har i bali som en blandning sv tre religioner. Hinduism, buddhism och den religionen de hade innan hinduismen kom (kommer ej ihåg namnet). Äldre ting är mycket värdefulla. Även människor. Man får inte ta en äldre på huvudet, eller tala otrevligt mot dem. Man värnar om gamla byggnader och träd.
- sjukvården kostar (problem för fattiga). Dock finns det som centraler för nyfödda där de blir vaccinerade och får vitaminer (betalas av regeringen)
- man lever som i små communitys med ca 100-150 pers i varje. En som bestämmer och alla är som syskon och hjälper varandra.
- sem betyder hej.
- trimakasi betyder tack på indonesiska. På bali har de även ett slangord, suksama, som betyder tack :-)

Xoxo
Balifliss

Älsklinf

Fick precis dessa bilder på mitt hjärta, lilla busfröt!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ubud, bali

Nu är vi i ubud på bali. Tog taxi hit imorse och chillar atm vid poolen. Taxichauffören släppte av oss i början av vägen och vägrade köra oss längre så vi var tvugna att gå runt och keta efter hotellet. Älskade taxi chaufför <333 annars är indonesien svin nice, alla år jätte trevliga!!!

Bilder på boendet :-)

Igår så var vi och åkte forsränning. Det var superkult!!!! Man åkte i en båt i en fors och ner för ett vattenfall :D

Våra fina hjälmar :-)

Oppa

Nytvättat!!!!

Idag lämnade jag in mina kläder för att tvätta dem. Kostade cirkus 20 kronor. Vart lite torrt att gå runt i svettiga kläder hela tiden. Första tvätten sen vi åkte heehehhe. Har endast handvättat en gång. Rolig information- ja tack!
Utöver detta har jag även duschat och tvättat håret- inklusive använt hårinpackning och rakat benen. Mys!!!!

Bild på mina nya fina byxor!!!! 40 kronor, lite dyrt men ack så sköna.

Kika in senare för bild på nya rummet i koh samui

Bali

Nu är vi på kuta, bali. Ett perfekt ställe att lära sig surfa (töntiga vågor) så idag ska vi grabba en bräda och lära oss lite kuliga saker till havs. (Alltså lära oss surfa). Dock ska vi inte stanna så länge i kuta då det år mest festort typ, så vi ska vidare mot de lite finare öarna om ca 2 dagar.

Love love
Heydå

Fast i Singapoooore

Nya böckerna !! :D / fliss 5 år

Är så jävla glad, hittade mortal instruments och nyaste caesar boken av conn iggulden!! OPPA

annars då? Sitter på flygplatsen i singapore. Vi kom inte med flyget till bali pga komplikationer jag inte går in på närmre hehe. Alla är helt slut nu efter all stress, men en söt bögis hjälpte oss ❤️❤️❤️❤️❤️ Har nu chillar här sen klockan åtta imorse och planet går om två timmar, klockan 17. Men jag har ätit donken och insett att fiskburgaten är nice, så helt fy skan är det ju inte!

Allt detta ledde till att det inte blir något borneo för mig och linnea. Jävligt tråkigt, det var ett av de ställena jag inte ville missa. Men får köra en hel resa bara dit i framtiden. Bali är nog inte så illa pinkat, tre veckor där lär bli sjukt nice ändå.

Nu ska jag läsa. Tjo.

Universal studios!

Okey guys!!!! Har precis haft den bästa dagen i mitt liv! Var på universal studios, från klockan 10-18. På förmiddagen var det som max 25 minuters kö, men efter klockan tre var det typ inga köer!!!

Favvisen var the revenge of the mummy och transformers. Åååh. Går ej att beskriva! Man måste bara åka dit!!!

Sen avslutades kvällen med sushi. Dock var menyn konstig så slutade med att jag råkade få in 22 sushi bitar. Åt upp alla. Mådde såhär efteråt:

Singapore

Jaha, singapore då. Så jävla cool stad. Har för mycket att göra och se för att ens hinna blogga. Lägger upp några bilder bara för måste sova. Imorrn ska jag till universal studios!!

Botanic garden

Merlion, singapores maskor. På sentosa island, tung ö. Superkomersiell, men fint.

Typ som london eye. Kanske ska åka den. Får se vad budgeten tillåter

Var på världskända baren på raffles hotell, ascoolt!!!!! Draxk singapore slink och kastade jordnötsskal på golvet