Lista

Jag har väntat med denna lista, slutet för denna resa, för att dra ut på spänningen. Men efter påtryckningar publiceras listan nu här! Läs och lär

- Finast strand: long beach, koh phi phi (thailand)
- finaste vattnet: gili trawangan (indonesien), men även områdena runt koh phi phi (thailand) där vi åkte ut och snorklade (ex. Maya bay)
- mest fartfyllda och roliga upplevelsen: universal studios (singapore)
- en mer minnesvärd upplevelse: cykeltur nedför vulkan med privat guide och sedan lunch bara vi tre (indonesien, ubud)
- roligaste naturupplevelsen: rafting (kuta)
- vackrastyw naturupplevelsen: soluppgång view point koh phi phi (thailand)
- får inte missas: koh phi phi (thailand), koh pangang (thailand), gili trawangan
- bäst shopping: singapore, orchard road (helt oveskrivligt stora köpcentrum)
- coolast stad: singapore. Som en framtidsstad. Kändes lite som the capital i hunger games.
- bäst fest: svårt att avgöra. Där jag har haft roligar beror snarast på vilka vi har träffat och varit ute med. Koh pangang full moon party är så värt att se. Modern till alla full moon partyn världen runt (typ). Alltså ursprunget. Skit coolt. Koh phi phi är mysigt, lätt att hitta. Strandfest mest. Gili trawangan= mycket svenskar. Alltid roligt att gå ut dår. Även här är det mer strandhäng. Väldigt mycket droger dock.
Kuta var roligt. Men inte samma känsla som på småöarna dår det är mer avslappnat. Utan snarare en stor klubb. Kul för en kväll med dans typ. Föredrar dock ståmningen på småöarna.
- mest lärorikt: demilitariserade zonen utflykt i hue (vietnam) och killing fields+s21 fängelset i phnom penh (kambodja)
- häftigaste byggnaden: angkor wat bland ankor templena i siem reap
- störst besvikelse: hur lite vi får lära oss om pol pott i svenska skolor.

Tips till er som ska resa: vill ni se mycket under en kortare period (2.5 månader är relativt kort med tanke på hur mycket man hinner göra). Planera. Inget behöver vara satt i sten men annars finns risk för beslut som överstiger budgeten eller att ni missar sånt ni ville se.
Hittar ni ett ställe ni älskar. Stressa inte därifrån i tanken om att det finns bättre platser. Njut. Där vi stannade längst är dår vi har haft roligast och lärt känna mest människor.

Flygplatsen

Då var vi på flygplatsen för att resa hemåt... Känns nästan lite overkligt

Biooo

Vi har sen typ innan vi börjad planera vår resa beståmt att vi ska gå på bio i bangkok. Så igår gjorde vi slag i saken. Jävligt coolt, var typ fem biografer på ett ställe. IMAX, 4d osv. Vi körde dock vanlig bio eftersom det endast gick tre filmer (?!) varav en var en skräckfilm (uteslutet för elsa). Vi såg allafall bad neighbor och betalade 20 baht (4kr) extra för vip säten som var exakt likadana som alla andra säten. Bio biljetten kostade 30 svenska kronor och stor popcorn plus läsk 30 kronor var. Schysst ass.

Filmen var så jävla bra, garvade från början till slut. ÅH<33

Har nog aldrig varit så sugen på popcorn. Åhh

Fun fact: Innan filmen började var alla tvungna att stålla sig upp medan de visade en film på kungens liv, från liten aprvel till stor gubbe. Bummiboll<33

Chill

Rooftop pool är ju alltid nice.

Tänkte ge er en lista med bästa/ "sämsta" upplevelserna under resan. Men för att bygga upp spänningen får ni den imorgon, har ju en hel dag kvar här först!

Bangkok

Framme i bangkok då. Resan som skulle ta 9 timmar (efter att jag frågatom hur långt det faktiskt skulle ta, inte vad som stod på pappret. Där stod det typ 7 timmar) tog 13 timmar. Är lite arg.

Vi köpte en bussbiljett på en vip buss. Ej sovbuss för de va så dyrt, men sätena skulle vara breda och det skulle vara tillgång till toalett. Vi blir upphämtade klockan ett på natten i en vanlig jävla sl buss?! Ingen toalett hade den heller? Sen tar den oss till gränsen där vi ska byta till en annan buss på andra sidan. det var vi sock medvetna om att vi skulle behöva göra. Det vi inte visste var att det skulle ta tre timmar OCH att vi skulle behöva bära runt på all pack ing i tre timmar. Där vi köpte biljetterna sa de att det skulle gå fort, vi frågade då om det skulle ta typ en timme varpå de svarade att det skulle gå snabbare, på ett kick. Väl på andra sidan blir vi upphämtade av en bil med bänkar på ett flak typ (alla fick inte ens plas). Denna bild körde oss en bit bort, tog ca 10 minuter, sedan var det baralasta av och vänta ytterligate. Tillslut kommer det en minivan vi ska åka med? Då är det inte ens en buss som lovat, utan en trång minivan. Den skulle enligt de på plats ta 3 timmar, tog 5 timmar :)
ACn var så gott som obefintlig och det var det trängsta jag varit med om.

Ja som ni ser fick vi inte ens plats med benen (förutom elsa, för hon är kort)

Arg. Men nu är vi i allafall framme. Har inte vågat lämna hotellet riktigt ån. Imorgon var planerna att besöka ett megastort centrum som ska vara coolt och gå på en ascool bio. Men får se hur det blir med det. Ska prata med receptionen om ifall de tror det är säkert.

Tjing på er

GRATTIS FARMOR

GRATTOS FARMOR! Älskar dig❤️

Frammeee!!!

Framme i siem reap!!! Med en temperatur som redan nu (09.51) ligger på 35 grader så inväntar vi svalare temperaturer vid poolen :-)

Hejdå sihanoukville

Efter tre dagar i sihanoukville är det dags att dra vidare mot siem reap för att se angkor wat.
Vi har endast sovit med fläkt här och även boendet i siem reap har endast fläkt (jag svettas som en gris, helt oförklarligt), så vi ser mycket fram emot att sova på en buss med AC inatt.

Sihanoukville då? Här har vi stannat en snabbis för lite sol och bad, området har inte så mycket att erbjuda. Verkar mest vara australienare som bosatt sig och öppnat boenden och resturanger. Stranden är fiiin, vattnet år sådär. Inte jätteklart... Sen just idag har det dlutit runt en hel del sopor. Men alla andra dagar var det fint!!! Dock ska det finnas en jättefin ö här utanför med jätteklart vatten, men kåndes lite hetsigt att försöka hinna med den...

Ajaaa här har bi lite bilder

Baywatch

Fin bränna..

Utekväll med bffs

Och så en bild på micke p <33

Strandhäng

Hänger på stranden och lyckades få tag i lite wifi. Efter två veckor med mulet och regn var brännan inte lika tålig som förr. Vi ligger alla (utom flajjs som smörjde in sig) i skuggan röda som tomater :) schysst jö

Härär en bild på le beach men imorgon tänkte vi åka till en mer orörd strand som ska vara muy fin!!

Rummet i phnom penh

Bild på sovsalen i phnom penh. Jag sover längst bort, högst upp. Märmast acn men ändå sjukt varmt. Dock jättetrevlig personal! :D

Killing fields och s-21

Idag kära barn var vi på killing fields och s-21. Det var något så sjukt hemskt. Det värsta är att ingen har under ela min skoltid kommit på att ta upp pol pots, vem han var eler vad han gjorde. Ledare över röda kemererna.
Röda kemererna var ett kommunistiskt parti som tig över kambodja någonstans runt 1975 tror jag. De tvingade ut alla från städerna för att jobba på landsbygden ubder slavlika förhållanden och dödade alla som inte passade in i deras vision om ett nytt kambodja (det vill säga alla lärda, utbildade, religiösa då de enda man skulle "tillbe" var partier, svaga etc etc).

Jag kan börja att berätta lite om killing fields. Det är ett område på ca 2.4 hektar med 129 massgravar. Ca 20 000 människor dog på denna plats. Hit förde man alla icke önskvärda och avrättade dem. Man använde inga vapen så de va för dyrt utan alla fick stå på knä med ögonbindel ovanför en grop medan man slog ihjäl de med vad man hade till hands och kastade dem i gropen. Detta skedde på nattetid och ur högtalarna mässade samma revolutionära sånger för att dränka skriken, som användes för att höja arbetsmoralen under dagarna. Som mest kunde man döds ca 300 personer per natt. Om en person blev dömd att dö så dödades ofta hela familjen för att ingen skulle kunna hämnaas i framriden.  Ett av deras talesätt var "För att bli av med gräset måste även rötterna grävas ut ". Spädbarn tog man bara tag i fötterna och slog mot ett träd , ett så kallat dödens träd, där folk berättat om hur hår, blog och hjärnsubstans satt fast i barken.

För att döda fångarna kunde man anväbda yxor, slipade bambupinnar etc. En populär metod var att använda sockerpalmens vassa bla doch helt enkelt skära av halsarna med.
Här är dödens träd.

En del uppgrävda massgravar, även om man valt att gräva upp långt ifrån alla. Detta resulterar i att benbitar och kläder fortfarande kommer upp till ytan pga regn. De samlas ihop en gång i månaden av vaktmästare. När vi gick där kunde mna se kläder på väg upp ich även någon benbit.

Monter med ben.

Dödskallar.

Efter det åkte vi till ett musen som varit ett fängelse/tortyrfängelse. Dit tog man icke önskvärda och anklagade de för saker som att vara enot röda kemerernas revolution och spionera och tvingade dem att erkänna lögnerna under tortyr. Vanliga fångar brukade vara i fängelset 2-4 måbader under tortyr och särskilda fångar med information kunde de tortera upp till 6/7 månader. Man behöll dem tills de dog av skador eller svält alternativt skickade man dme till killing fields. En del trodde att de blivit räddade och skulle komma till ett bättre ställe men de flesta förstod nog att de var påväg mot slutet.

Här är rum efter rum med bilder på alla de döda. Ca 20 000 dog i fångelset. 7 överlevde och en av de satt där idag så vi träffade honom!!!!

Celler.

Blod

Här hängde man fångar upp o ner tills de tuppade av. Då doppade man dem i baljorna under så de vaknade innan man började om igen.

Fängelsets tio budord.

Galler som förhindrade fångarna från att ta självmord

Ännu fler dödskallar.

Röda khemererna störtades, bland annat av några av sina egna 1979. De hade då under pol pot mördad ca 3 miljoner utav sin befolkning på ca 7 miljoner. Alla förlorade någon. Pol pot flydde utomlands dår han fortsatte leva sitt liv. En gammal partimedlem blev president.
Fortfarande var kambodja så slutet att ingen förstod vad som pågick. Röda khemererba fick en plats i fn. Bidrag som borde gått till de lidande efter deras regim. Först 1997 boev pol pot satt i husarrest efter att ha dödat en av sina närmsta inklusive dennes familjemedlemmar. Han dog av en hjärtatack 1998 men de minor hans organisation placerade ut skördar än idag liv.

Det var väldigt hemskt att se allt det här. På killing fields gick man runt själv med en audio guide och på museumet gick vi mest runt och tittade. Det går inte att förstå. Och att det inte ens är länge sen. Vi tog oss runt med en privat tuk tuk som vi hyrde under dagen.

Propaganda

Såg denna affisch idag= obehagligt. Typ propaganda för armen, "hej kom o joina oss"

Påminde mig om propagandan under andra världskriget, nej fy och usch

Frukost hue

Kommersakna hotellfrukosten i hue!! Den va schysst jöö!!! Baugette (har ätit toast med smör sen resans start), scrambled eggs, juice (färskpressad) OCH fruktsallad (eller ah, de kallar det fruktsallad, jag för frukt)!!!

Saigon/ho chi minh

Halvdag i saigon så vi mellanlandar här i väntan på bussen mor kambodja imorgon bitti. Som vanligt ska ni få en bild på rummet:

Toaletten orkar jag inte ens fota. Den har nog aldrig blivit rengjord. När vi kom hade hela toasitsen som grå intorkade fläckar. Gammalt kiss? Även golvet precis runt toaletten var nedfläckat....

Här är allafall en bild på notre dame kyrkan o fåret :-)

Fåret och en stor byggnad

Me myself and I ;-).

Ooooch mitt nya skal då de förra pajjade

Jaha. O nu ska jag sova för tidig buss mot kambodja imorgon. Killing fields i phnom penh, ska bli mucho interesante

The forbidden purple city

Idag besökte vi the forbidden purple city som var bostad åt vietnams kejsare 1804-1945. Tidigare har det varit förbjudet att beträda staden för vanliga människor, därav namnet. "Staden" bestod under sin storhetstid av flera hundra byggnader, det mesta dock förstört av krig och naturkatastrofer :(

Rummet i hue

Lyxdusch!!! Bra tryck, OFTAST varmvatten ooooooch hylor för duschprodukter!!!

Hejhej

Nyduschad OCH har tvättat håret. Rent hår är en lyxvara här nere som jag avnjuter ca 1 gång i veckan :-)

Idag är sista dagen i hue så nu ska jag och fåret turista lite. Kartan i hand, magväskan på och vandringsskorna ordentligt på foten (flip flop)!
Se upp hue för här kommer vi XD

Mat

Nudelsoppa och mangojuice= billigt!!!

Dmz

Idag var vi på utflykt i den demilitariserade zonen. Hue ligger mellan det som förr var bord vietnam och sydvietnam under vietnamkriget, vilket resulterade i många vlodiga slag i området.

Vi besökte en av alla kyrkogårdar som fanns. Här va ca 11000 begravda. Efter kriget var det 300 000 kroppar som ej kunde identifieras och 200 000 kroppar som aldrig hittades. De som ej identifierats står det Chau biet ten på gravstenen, vilket betyder not yet known. Gravstenen ovanför har tidigare varit oidentifierad, men efter att ha identifierats har den nu en fin liten gravsten på graven!

Här är fyra massgravar. Efter någon bombning var kropparna så förstörda och ihopmosade att de ej gick att skilja från varandra, därav massgravarna.

Monument som står på alla kommunistiska kyrkogårdar. Texten betyder "our fatherland always remebers your sacrifice"

Skyddsrum

Bomber

Gångar befolkningen gick i eftersom det inte var säkert att gå på marken

Ingång till de kända tunnlarnna vi gick i. I den sydligaste staden i norr fanns det en by som ville vara ingemansland, vilket självklart inte kommunisterna i norr gick med på. Pga den konstanta bombningen grävde de tunnlar under marken som de bodde i (bygget tog ca 2 år). Tunnlarna var i tre våningar. Första våningen 12 meter under mark, andra våningen 15 meter och sista våningen 22 meter under mark.

Vår guide berättade även att området vi rörde oss i (alltså mellan forna norr o söder) troligtvis skulle behöva ca 300 år mer för att hitta och undanröja alla de landminor som finns där.

Turen var alllafall mycket inteessant. Och hemsk. Det är svårt att fatta liksom.. Måste läsa på mycket mer om vietnamkriget för det är så mycket jag inte förstår.

Guiden var jättesöt också!

Han har tidigare varit bonde och berättade en del om det när vi besökte en bergsstam. Alla i den stammen heter ho i efternamn för att hedra den forna ledaren ho chi min.